Opera i Kinorevuen

Opera i Kinorevuen sæson 2021-2022

Til alle sæsonens operaforestillinger byder Kinorevuens operateam velkommen med et glas champagne og en introduktion til aftenens operaforestilling.

Vi glæder os til at byde jer velkommen til en spændende operasæson. 

På gensyn i Kinorevuen


Opera LIVE: Figaros bryllup fra Paris 3. februar kl. 19.15

Varighed 220 minutter med 1 pause.
Introduktion til forestillingen kl. 18.50 af Bjarne Troelsen.

Mozarts opera Figaros bryllup er et af operauniversets mest ikoniske værker. Brahms talte om operaen som et “mirakel”, og grevindens sorgfulde es-dur klage” er stadig en af ​​de mest hjerteskærende arier nogensinde. Ved at tage afsæt i en komedie af Beaumarchais, som havde skabt skandale og rystet det parisiske samfund, blev Mozart og Da Pontes succes sikret. Stykket var faktisk blevet forbudt af Joseph II i 1785 på Wiens teater, måske fordi den satte for meget fokus på modsætningerne i et allerede vaklende regime.
Instruktøren Netia Jones nye produktion bevarer selve essensen af ​​Beaumarchais' komedie, hun udforsker på humoristisk og alligevel ondskabsfuld måde de menneskelige relationer i et univers, der blander virkelighed og fiktion, til det punkt hvor vi, ligesom greven,må spørge os selv; "Spiller vi i en komedie?".
Dirigent er Gustavo Dudamel. Med verdensstjerner som Peter Mattei (greven) og Maria Bengtsson (grevinden), Ying Fang (Susanna) samt Ildebrando D'arcangelo (Figaro).


Opera LIVE: ASKEPOT fra Paris 7. april 2022 kl. 19.15

160 minutter med 1 pause.
Introduktion til forestillingen kl. 18.50 af Morten Lønborg Friis.

Jules Massenet forsøgte uden tvivl at fortrylle publikum i sin tid, da han satte musik til Charles Perraults eventyr om Askepot.
Cendrillon/Askepot regnes for et af komponistens allerbedste værker, og er fuldt ud på niveau, eller bedre end andre operatilpasninger af fortællingen. Den ondskabsfulde stedmor og kvinderne omkring hende giver værket en tone, hvis utallige nuancer bekræfter Claude Debussys vurdering af Massenet som "den kvindelige sjæls musikhistoriker". Ved at pryde feen med en uvirkelig koloraturklang og lade en sopran synge prinsen, tilbyder komponisten os en vokal ”festforestilling” båret af en rigt varieret orkestrering, der veksler mellem mozartiansk finesse, citater i barokstil og store romantiske overtoner. Instruktøren Mariame Clément spiller i denne opsætning på mytens fantasiside. Operaen fik aldrig den placering i operarepertoiret, som den faktisk fortjente, da den hurtigt kom til at stå i skyggen af Rossinis udgave af Askepot.

Opera logo